پوشش دهی

معرفی

فرایند پاشش حرارتي به مجموعه‌اي از فرايندهاي پوشش‌دهي اطلاق مي‌شود كه طي آن قطرات ريز مذاب يا نيمه مذاب با استفاده از ترکیب انرژی حرارتی و جنبشی به سطح قطعه پاشيده شده و سبب تشكيل يك پوشش سخت می‌شوند. این فرایند بسته به نوع سوخت مصرفی، گستردگی پوشش‌ها و مشخصات شیمیایی و فیزیکی پوشش به چند زیر شاخه تقسیم‌بندی می‌شود.

از ميان اين روش‌ها، بيشترين سرعت و نرخ پاشش مربوط به روشHVOF است و بهترين پوشش‌ها از نظر درصد تخلخل، درصد اکسيد و چسبندگي با استفاده از این روش حاصل می‌شود.

فرآیند  HVOFیکی از پیشرفته ترین سیستم‌های پاششی است که داخل جت گازی ایجاد شده و با استفاده از موج انفجار در محفظه احتراق داخلی خود قادر است ذرات را با سرعت حدود 1200 تا 1500 متر بر ثانیه (تقریبا پنج برابر سرعت صوت) بر روی سطوح قطعات مورد نظر اعمال کند.

فرايندHVOF  يکی از پيشرفته ترين سيستم‌های پاششی است که در حال حاضر در کشور در مقياس خدمات صنعتی منحصر به فرد می‌باشد.

کاربرد ها

پوشش‌دهی به روش HVOF تنها روش مقاوم سازی بعضی قطعات استراتژیک در صنایع هوافضا، نفت و گاز، نیروگاهی و … می‌باشد.

با شرکت پترو نیرو ماشین داتیس، امکانات نامحدود است. کارشناسان ما می‌توانند به شما در موارد زیر کمک کنند:

  • ساخت قطعاتی با ویژگی‌های سطحی خاص
  • ارایه پوششی با چسبندگی عالی
  • تعمیر قطعات آسیب‌دیده بدون تغییر در ساختار میکروسکوپی
  • بهبود عمر مفید قطعات
  • ایجاد پوشش‌های کم تخلخل
 

فرآیند

در این روش، سوخت مایع و اکسیژن با نسبت‌های خاصی با هم مخلوط شده و توسط انفجار در دمای 2300 تا 3100 درجه سانتی‌گراد جرقه ایجاد می‌شود. پس از تثبیت شرایط انفجاری، پودر با نرخ کنترل‌شده به همراه گاز خنثی مثل آرگون که نقش حامل پودر را دارد توسط دستگاه تزریق وارد تفنگ می‌شود. مواد پوشش‌دهی در حین احتراق به صورت مذاب یا نیمه‌مذاب در می‌آیند. این مواد، به همراه گاز‌های محترقه، در اثر انفجار‌های مداوم، شتاب می‌گیرند و به سرعت لازم می‌رسند.

با فشار و سرعت زیاد، پودر تغذیه‌شده با سرعتی حدود 5 برابر سرعت صوت به سمت قطعه پرتاب می‌شود. این ذرات شتاب داده‌ شده در زمان بسیار کوتاه به سطح قطعه مقابل که در یک فاصله بهینه قرار دارد می‌رسند و با در نظر گرفتن شرایط دمایی و فشاری روی سطح می‌چسبند و لایه ای مقاوم ایجاد می‌کنند.

انتخاب فرآیند انعطاف‌پذیر در سطوح طراحی‌شده برای برنامه‌های خاص

در پترو نیرو ماشین داتیس، ما می‌دانیم که مشتریان ما دارای نیازها و اهداف کاربردی منحصر به فردی هستند، بنابراین ما طیف وسیعی از انتخاب‌های فرآیند (انتخاب مواد پوشش و پارامتر‌های پوشش‌دهی) را برای اطمینان از برآوردن انتظارات دقیق شما ارائه می‌دهیم.

خصوصیات

روکش‌های تولید‌شده با استفاده از HVOF دارای ویژگی‌های برجسته‌ای هستند، حتی بالاتر از سایر روش‌های اسپری حرارتی، که شامل موارد زیر است:

 

  • مقاومت سایش بسیار بالا
  • ضخامت پوشش بالا (در برخي موارد تا 10 ميلي‌متر)
  • عمر خستگی را افزایش می‌دهد.
  • احتمال ترک خوردگی را کاهش می‌دهند.
  • مقاومت خوردگی عالی: تراکم بالا این پوشش‌ها به این امر کمک می‌کند.
  • بهبود چقرمگی

 

 

  • تراکم بالا: تخلخل کمتر از 2 درصد و حتی برای بعضی پوشش‌ها زیر نیم درصد تخلخل مشاهده می‌شود.
  • استحکام پیوند بالا
  • امکان پوشش‌دهی با طیف گسترده‌ای از مواد
  • سطح نهایی عالی
  • امکان ایجاد پوشش‌های سد حرارتي براي کاهش دماي سطحي قطعات و حفاظت آن‌ها در برابر حرارت

 

تجهیزات

عناصر کلیدی

برای همه سیستم‌های اسپریHVOF  مورد نیاز است که شامل مواد پوشش مورد استفاده، تغذیه‌کننده پودر برای رساندن مواد پوشش به تفنگ اسپری، تفنگ اسپری HVOF که مواد پوشش را گرم کرده و به قطعه کار هدایت می‌کند و یک سیستم کنترلی که جریان گاز مورد نیاز برای احتراقHVOF  را به طور دقیق کنترل می‌کند.

تجهیزات جابجایی

 این تجهیزات حرکت دقیق تفنگ اسپری و قطعه کار و موقعیت تفنگ را نسبت به قطعه کار کنترل می‌کند.

تجهیزات جانبی

 اکثر تاسیسات اسپریHVOF به یک سیستم آب‌خنک  برای تفنگ اسپری نیاز دارند و اغلب برای کنترل دمای قطعه کار نیاز به داشتن هوای خنک است. علاوه بر این، یک کابین عایق صوتی و یک سیستم تصفیه هوا و اگزوز از پرسنل و محیط محافظت می‌کند.

مواد مورد استفاده

  1. سرمت‌ها
  2. سرامیک‌ها
  3. آلیاژ‌های فلزی
  4. فلزات خالص
  5. کامپوزیت‌ها
  6. کاربید‌ها
  7. سوپر‌آلیاژ‌ها
  8. آلیاژ‌های Stellite

این شرکت با مجهز بودن به ربات‌های چند محور و همچنین تجهیزات مدرن پوشش‌دهی، توانایی اعمال پوشش‌هایی همچون McrAIY،پوشش‌های عایق حرارتی (Thermal Barrier Coationg) و پوشش‌های مقاوم به سایش (HARDFACE costing) با تکنیک‌های APS، HVOF وFlame Spray  را دارد.

برای کنترل چالش‌های مهندسی سطح خود، با ما تماس بگیرید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.